Wat schreven wij in december 2009? Het Moderne Voetbal. Wat mij betreft de drama term van 2009, die ook mijn club Den Haag heeft overmeesterd. Een club bedrijfsmatig voeren met enkel winstoogmerk, de commercie boven alles en iedereen, geen rekening houdend met emotie en clubliefde.

ADO Den Haag als handelsmerk, het blijft wel even wennen. 20 jaar geleden opperde Astrid Joosten nog dat een sloopbedrijf maar de nieuwe hoofdsponsor moest worden, omdat dit waarschijnlijk de enige gegadigde was die haar naam aan onze club wilde verbinden..
Maar goed, je wilt als supporter het beste voor je club. Veendam-uit is ook niet alles, evenmin spelers in je team die al 20x uitgekotst zijn door andere clubs. En misschien is het ook wel een keer leuk als je een goede jeugdspeler kunt behouden voor de club. En wie weet ooit weer Europees?

Een ommezwaai is dan onontkoombaar, dus heeft de metamorfose in eerste instantie het voordeel van de twijfel gekregen van de meeste supporters. Het vertrouwde Zuiderpark is ingeruild voor een stadion langs de snelweg met een veel grotere capaciteit. Een emotionele aderlating die noodzakelijk is geweest. Den Haag heeft nu eindelijk de zo gewenste skyboxen, zodat het bedrijfsleven fatsoenlijk ontvangen kan worden. De nieuwe accommodatie is eigenlijk een soort spaarvarken: zo veel mogelijk bedrijven binnenhalen die geld willen investeren en de club naar een hoger plan te brengen.
Maar met alleen een goede accommodatie ben je er nog niet. Er zijn namelijk nog een aantal zakelijke aspecten die een rol spelen om tot een succesvolle club uit te groeien: visie en strategie. Deze zaken moet je met duidelijke communicatie uitdragen en promoten.
En aan deze zaken schort het op dit moment nogal bij Den Haag.
De visie, oftewel wat heb je voor ogen met de club, waar wil je heen en strategie, oftewel hoe ga je je visie realiseren, zijn niet duidelijk.
Om je visie te realiseren moet je bepaalde ambities hebben die duidelijk gesteld zijn.
Ik ken ze niet, zeker niet gekoppeld aan een tijdslijn. Wie kan mij dat vertellen? En de strategie ken ik alleen maar in de zin van beperkende maatregelen voor de supporters.
En daarbij kom ik gelijk bij het belangrijkste punt om van Den Haag zakelijk een succes te maken en wat schromelijk onderschat wordt: entertainment. Voetbal is een vrijetijdsbesteding en moet leuk zijn om naar toe te gaan.
Zonder gezeik een kaartje kunnen halen, snel naar binnen kunnen, een leuke wedstrijd zien vol strijd en genieten van de fanatieke beleving op de tribune.
Met een colaatje of een biertje erbij.
Daar komen de mensen voor naar het stadion. Ook ondernemers!
Anders kan je net zo goed Eredivisie Live nemen, hoef je na de wedstrijd ook niet in de file te staan.
De sfeer en beleving wordt gemaakt door de supporters voor wie Den Haag veel verder gaat dan alleen maar een vrijetijdsbesteding van een paar uurtjes in het weekend. Die zijn vele uren extra bezig met het maken van spandoeken en bedenken van sfeeracties. Of het beheren van websites.
Vaak tegen het randje van het aanvaardbare, met verrassende ludieke teksten om te shockeren, protesteren of om de tegenstander een hak te zetten met onvervalste Haagse humor.
Echte clubliefde dus.

Deze mensen lopen voorop en zullen alles willen doen om het clubbelang boven alles te stellen. In goede tijden, maar ook in slechte tijden. Dit wordt door de club momenteel blijkbaar als negatief ervaren, gezien de vele sommeringen vanuit de club om mensen voor de SV-commissie te laten verschijnen.
Je kunt je hardop af kunt vragen of de club wel sfeer en beleving wil hebben.
In mindere tijden zal de sfeerbalans wat meer negatief uitslaan, in goede tijden wat meer positief.

Je kunt je hardop af kunt vragen of de club wel sfeer en beleving wil hebben.
In mindere tijden zal de sfeerbalans wat meer negatief uitslaan, in goede tijden wat meer positief.

Speciaal voor het bestuur:
Steeds meer heb ik het gevoel dat ADO Den Haag het beste jongetje van de klas moet worden. En heren bestuur, ik heb nieuws: dat zal nooit lukken. Den Haag is geen Heerenveen of een AZ. Wij zijn Den Haag, ooit het lelijkste eendje van de eredivisie! Zoek lekker een gulden middenweg.
Is daar al eens aan gedacht? Een stadionverbod voor het uitdelen van rookpotjes waar iedereen laaiend enthousiast over was (Feijenoord vorig seizoen), voor een spreekkoor, voor een drupje ba in je co, voor het sussen van een opstootje met een steward, waar zijn jullie mee bezig?
Voorbeelden stellen? Bangmakerij?

Dit zijn vaak wel de mensen die 90% bijdragen aan goede sfeer met links of rechts een kleine misstap. En vaak kan deze misstap best door de beugel.  Als ik behoefte heb aan discipline en orde ga ik wel bij het leger.
Gooi gerust het supportershome open, of blijft dat dicht als straf voor de spreekkoren? Of vanwege een spandoek? Of liet er iemand een scheet op de tribune? Zielig.

Maak de sfeer niet nog verder kapot met verbanning van de sfeermakers, ga eens een echte dialoog aan met je achterban, zij is een wezenlijk onderdeel van het zakelijke succes!


En spreek eens de ambitie uit van de club met daarbij de visie en strategie! En trek je conclusies als je merkt dat je gefaald hebt als directie in 1 of meerdere zaken . Zo werkt dat in het normale bedrijfsleven namelijk ook. En als je zelf je conclusies dan niet trekt omdat je het niet ziet of niet wilt zien, dan wordt die conclusie vaak voor je getrokken.
Succes de komende tijd en zorg dat de voedingsbodem voor onrust en onbegrip verdwijnt bij de vooroplopende supporters, dat voorkomt een hoop ellende.

Bron: HCF website – 05-11-2011