Door Dennis Jansen (AD) gepubliceerd Augustus 2008: Mark van der Kallen was een jaar geleden een volstrekt onbekende naam in de voetballerij.
Sinds hij ADO Den Haag redde van het faillissement is de Rijswijkse zakenman publiek bezit. Mark van der Kallen negen maanden later, over zaken doen, spelerssalarissen en de supporters

Alles was groengeel

In de directiekamer van zijn smaakvolle kantoorpand in Delft refereert niets aan zijn nieuwste tijdverdrijf: ADO Den Haag. Niets op zijn bureau, niets aan de muur. “Dat was een dag na de promotie wel anders,” grijnst Mark van der Kallen. “Alles was groengeel.”

O ja, dan toch, er ligt -verfomfaaid, da¡t wel- een ADO-shirt, tussen twee ordners in. Dat was laatst voor de coverfoto van Platform, het vakblad van VNO NCW West. Van der Kallen, hij was niet te beroerd om het aan te trekken. In het interview kraakte de Rijswijker harde noten. De gemeente Den Haag kreeg er fiks van langs: “Ik vind het verbazingwekkend dat een gemeenteraad zegt: we stoppen vijftig miljoen in een stadion en als het mis is, hebben we niet de guts om er extra geld in te stoppen.”

En nu wil de gemeente Den Haag eerst het rapport van de commissie- Klaas de Vries afwachten, voordat de geldleningovereenkomst in orde wordt gemaakt. U kunt nog steeds niet investeren.

Van der Kallen: “Dat is een misverstand. De investering is juist wel de afgelopen maanden in ADO gestopt. Onder andere het crediteurenakkoord en de afwikkeling met Hebema zijn gebeurd. Alleen de lening van de gemeente aan SSO is nog niet aangepast, maar daar heeft ADO geen last van.”

Het is bijna negen maanden na uw reddingsactie in december. Er is veel gebeurd sinds die tijd. Heeft u al gedacht: waar ben ik aan begonnen?

We gaan meer geld uitgeven

“Nee hoor. Mijn zomervakantie was wel een stukje drukker dan vorig jaar, omdat er nog zoveel geregeld moest worden. En nog eigenlijk. Maar als je ziet waar we vandaan komen, is het wel leuk. De hele reddingsoperatie was in eerste instantie gericht op de eerste divisie. Toen ADO Den Haag plotseling promoveerde, moesten we snel handelen. Je kunt niet de illusie hebben dat je met de ploeg die vorig jaar in de eerste divisie met de kerst zeventiende stond, nu de eredivisie in kunt. Dus heb ik tegen Andre (Wetzel) gezegd: we gaan meer geld uitgeven.”

De transfer van Daryl Janmaat waar ADO Den Haag de hoofdprijs voor heeft gekregen, maakte dat mede mogelijk. Het geld voor Ferrie Bodde liep ADO Den Haag mis. Bij doorverkoop naar een andere club zou ADO de helft krijgen van de transfersom. Swansea City wilde een deal maken, maar ADO wilde niet.

“Achteraf was het wel een tegenvaller dat de verkoop niet doorging. Swansea wilde ADO betrekken in de deal. Er kwamen berichten dat hij twee miljoen waard zou zijn. Dan zou ADO de helft daarvan krijgen. Een enorm bedrag. Later wilde Swansea dat we met minder dan vijftig procent genoegen namen om de deal door te laten gaan. Wij hielden gewoon vast aan het contract en hadden verder geen invloed op de verkoop door Swansea en het feit dat de transfer niet doorging.”

Bijna tegelijkertijd met het versterken van de selectie moest ADO Den Haag flink bezuinigen en een nieuwe organisatie neerzetten.

“Van afslanken van een eerste divisieclub naar het opbouwen van een eredivisieploeg, dat is a hell of a job. In commercieel opzicht zijn we een heel eind. De doelstellingen in dat opzicht zijn voor 95 procent bereikt. Op vijf businessunits na zijn ze allemaal weg. Vorig jaar negentien, nu dertig. Dat zegt wel iets. Er zijn al 3700 seizoenkaarten verkocht en 8500 clubcards. Ik kan je vertellen dat ADO Den Haag in het nieuwe seizoen de hoogste omzet ooit gaat draaien. De inkomsten stijgen van 7,5 miljoen naar 11 miljoen.”

Was een heel nieuwe organisatie nodig?

“Nou, er is natuurlijk ook een aantal mensen zelf weggegaan. Maar de meeste mensen waren murw geslagen en hadden niet meer de veerkracht om door te gaan. Er móest een frisse wind waaien door ADO.”

De veiligheidskosten moesten ook omlaag.

“Een miljoen veiligheidskosten per jaar is gewoon niet op te brengen. Wat dat betreft blijft het opvallend dat de gemeente Den Haag met het nieuwe stadion zo hamerde op de veiligheid en met een pakket eisen kwam, terwijl de club de kosten voor zijn rekening moest nemen. Toenmalige burgmeester Deetman heeft toezeggingen gedaan om de veiligheidskosten in de toekomst op een normaal niveau te houden.”

De fans aan de overkant kunnen na de wedstrijd nog steeds geen drankje drinken.

“Voor iedereen in het stadion moet een voetbalwedstrijd van ADO Den Haag een uitje zijn, ik ben daar voor. Het is scheef als er in het businessgebouw wel feest wordt gevierd en aan de andere kant van het stadion niet. Toen we laatst overleg hadden bij burgemeester Van Aartsen en we het hadden over gelijkheid voor iedereen, grapte hij: dan ook maar geen bier meer in de businessclub. Maar ik ben blij dat er sinds kort voor het eerst weer gepraat kan worden over faciliteiten voor de supporters. Er moet een biertje komen, al dat niet evenementenbier. Het mag niet de bedoeling zijn dat fans na de wedstrijd hard het stadion uitlopen. Ze moeten lekker even blijven hangen. Het is prettig dat onze burgermeester meedenkt en betrokken is. We moeten de supporters vertrouwen geven. Alleen als dat niet beschaamd wordt is het mogelijk goede faciliteiten te organiseren.”

De selectie is samengesteld, de organisatie voor het grootste gedeelte ingevuld. Tegen welke zaken loopt u nu aan?

Heel even heb ik me afgevraagd of er niet een hennepkwekerij onder het Zuiderparkstadion ligt

“Nou, er zijn nog tal van dingen die we aan het onderzoeken zijn. Neem de energierekening van ADO. Die is vier ton. Geloof je dat? Vier ton! Heel even heb ik me afgevraagd of er niet een hennepkwekerij onder het Zuiderparkstadion ligt.”

U zit nu negen maanden midden in de voetballerij. Wat is u het meest opgevallen?

“De hoogte van de spelerssalarissen. De prijsverschillen tussen aanvallers en verdedigers. Niet te vergelijken met werknemers uit het bedrijfsleven. En dat veel succesfactoren in een bedrijf overeenkomen met een voetbalclub. In essentie verschilt het managen van een bedrijf en een voetbalclub denk ik niet.”

Hoe groot was de tegenvaller dat Martin van Geel niet kwam?

“Jammer natuurlijk. Het was een apart moment, want ik stond aan de rand van de Niagara watervallen toen hij belde om af te zeggen. De stap voor hem was nog net even te groot, maar hij vertelde wel dat het uiteindelijk tussen Roda JC en ADO Den Haag ging. Terwijl hij wel tien aanbiedingen had. Mensen buiten onze regio zien nog te veel op tegen ADO. Het is aan ons om te bewijzen dat we aan iets goeds bezig zijn. Wat dat betreft mag ADO in sociaal maatschappelijk opzicht minder bescheiden zijn. We mogen best meer naar buiten treden met alle activiteiten die ADO wat dat betreft in de regio doet.”

Geloof me, over een paar jaar is hier echt geen stoel meer te krijgen

U hebt de smaak te pakken met ADO Den Haag.

“Jazeker. Ik geloof in ADO Den Haag. De club heeft een enorme potentie. In een regio met een miljoen inwoners en duizenden bedrijven. Als je toch kijkt naar de ligging van het stadion. Uniek! Ondernemers moeten beseffen dat daar een unieke kans ligt om zaken te doen. Handhaving in de eredivisie wordt erg belangrijk. Geloof me, over een paar jaar is hier echt geen stoel meer te krijgen.”

Door: Dennis Jansen Algemeen Dagblad